Select Service Partner

Select Service Partner (SSP)

SSP er en international foodservice organisation med selskaber i 31 lande og 26.000 medarbejdere. I Danmark driver SSP en stribe caféer, restauranter, kiosker og cafeterier på steder med stor gennemstrømning af folk - blandt andet i Københavns Lufthavn, på Københavns Hovedbanegård samt motorvejsrestaurationerne Monarch.

Select Service Partner: Samme høje oliekvalitet over hele linjen

”Når vi har valgt, at olien skal tjekkes med en olietester, er det for at sikre at restaurationerne overholder samme høje kvalitetskrav,” forklarer Kaj Iversen, Technical Manager hos SSP. ”Tidligere beroede det på de forskellige kokkes subjektive skøn, hvornår olien blev skiftet, men med den enkle olietester fra Testo kan vi nu måle oliens indhold af polære komponenter. Det har givet os mulighed for at indføre en fælles målenorm for kvaliteten af olien.”

Hvornår skal olien skiftes?

Fritureolie har kun en vis levetid, og kunsten er at vurdere, hvornår det er tid til at udskifte olien. Udskiftes olien for sent, går det ud over den gode smag og kundens sundhed. Udskiftes den for tidligt, kan et unødvendigt højt olieforbrug ses på virksomhedens bundlinje. Med Testo 270 olietesteren har SSP løst de problemer. Olietesteren dyppes i olien, og displayet angiver om oliens indhold af polære komponenter ligger inden for de min. og maks. værdier, SSP har fastlagt. Kokkene kan dermed straks aflæse oliens kvalitet.

Positiv sidegevinst

Udgangspunktet for SSP var at ensarte smagsoplevelsen og sikre, at oliens kvalitet altid er i orden på de mange forskellige spisesteder.

”Som en positiv sidegevinst har det vist sig, at vi sparer 30 % på vores årlige olieforbrug på 20.000 liter olie,” siger en tilfreds Kaj Iversen. ”Faldet i olieforbruget viser, at kokkene udskiftede olien for tit. Nu bliver den skiftet, når det er tid, og vi har stadig en sund og velegnet olie.”

Enkel og hurtig i brug 

”Testeren er ligeså simpel at bruge som et termometer, så alle har hurtigt taget instrumentet til sig og bruger det dagligt,” lyder det fra Robert Laciny, souschef i hovedkøkkenet. Robert Laciny har udarbejdet en enkel procedure for brugen af olietesteren, som nu sidder i alle egenkontrolmapperne. ”Når alle følger samme procedure og målenorm, er vi sikre på, at vi opfylder de højeste lovkrav.” 

Olietesterne er kommet for at blive

I første omgang har SSP valgt at købe olietesterne til spisestederne i lufthavnen, men flere skal tilkøbes. ”Med det resultat giver det sig selv, at vi breder brugen af olietesteren ud til flere spisesteder,” udtaler Kaj Iversen fra SSP.